چگونه از پایش خواب اپل واچ استفاده کنیم؟

چگونه از پایش خواب اپل واچ استفاده کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید سال گذشته ردیابی خواب با عرضه WatchOS 7 وارد اپل واچ شد و آن را با دستگاه‌هایی مانند سامسونگ و Fitbit مطابقت داد که نظارت بر سلامتی شما در شب باشد. برنامه Sleep برای اولین بار در WWDC رونمایی شد و از آن زمان روی مچ دست تمامی دارندگان اپل واچ در سراسر جهان پخش شده است. در این مقاله از تکنولایف با ما همراه باشید تا به تمامی سوالات شما در مورد چگونگی عملکرد پایش خواب پاسخ ‌دهیم و راهنمایی‌های لازم را برای تغییر عادت‌های ساعت هوشمند اپل در اختیارتان قرار دهیم.

پایش خواب اپل واچ چیست؟

پایش خواب در ساعت‌های هوشمند چیز جدیدی نیست و به طور کلی تمامی کسانی که اپل واچ دارند می‌توانند از این قابلیت بهره‌مند شوند. اما اگر معمولا در طول شب ساعت خود را نمی‌پوشید استفاده از قابلیت پایش خواب را از دست می‌دهید. سامسونگ، گارمین، فیت‌بیت و… این توانایی را دارند که به طور خودکار زمان شما را در رختخواب ردیابی کنند و طیف وسیعی از معیارها و بینش‌های مختلف مربوط به خواب را ارائه دهند. به بیان ساده‌تر، پایش خواب به شما کمک می‌کند تا نه تنها نحوه خوابیدن خود را بفهمید، بلکه روندها یا عواملی را که می‌تواند در یک شب یا به طور کلی در کیفیت پایین خواب موثر باشد، شناسایی کنید.

عکس اپل واچ
برخی از این اطلاعات را می‌توان در اپل واچ در برنامه اختصاصی Sleep مشاهده کرد، اما بیشتر آن‌ها را در برنامه Health آیفون که یکی از برنامه‌های مرتبط با سلامتی در سیستم عامل است، می‌بینید. همان‌طور که قبلا ذکر شد، دسته‌ای از برنامه‌های خواب شخص ثالث اپل واچ وجود دارد که همچنان در برنامه Sleep Apple به شما توصیه می‌شود، آن‌ها را مشاهده کنید. این اولین بار است که اپل چیزی را ایجاد می‌کند که هم از ساعت هوشمند و هم از آیفون خود استفاده می‌کند تا تجربه قبل از خواب را هوشمندتر کند. ما کاملا پیش‌بینی می‌کنیم که برنامه ردیابی خواب اپل برای افزایش معیارهای ثبت شده و بینش‌های ارائه شده در ماه‌ها و سال‌های آینده، همچنان در حال پیشرفت باشد.

برای دسترسی به برنامه Sleep اپل واچ به چه مواردی نیاز دارید؟

شما به یک اپل واچ نیاز دارید که قادر به اجرای WatchOS 7 باشد. لازم به ذکر است که WatchOS 7 آخرین به روزرسانی بزرگ نرم افزاری می‌باشد که برای ساعت هوشمند اپل ارائه شده است. همچنین شما به آیفونی با iOS 14 نیاز دارید که در آیفون‌های 6S یا بالاتر به آن دسترسی خواهید داشت. به طور کلی WatchOS 7 و برنامه Sleep با دستگاه‌های Apple Watch 3، Apple Watch 4، Apple Watch 5، Apple Watch 6 و Apple Watch SE سازگار هستند. بنابراین اگر یک اپل واچ اصلی یا مدل سری 1 یا 2 دارید، متاسفانه در اینجا نمی‌توانید قابلیت پایش خواب را مورد استفاده قرار دهید.

فرآیند ردیابی به چه صورت است؟

اپل واچ نیز این ردیابی را تقریبا همانند دیگر ساعت‌های هوشمند، ردیاب‌های تناسب اندام و بسیاری دیگر از گجت‌های پوشیدنی از مچ دست انجام می‌دهد. یعنی از سنسور حرکت شتاب سنج داخلی استفاده می‌کند، که از زمان ارائه اولین سری در اپل واچ وجود دارد. در واقع حسگر حرکت شتاب سنج به منظور تشخیص تفاوت بین زمان آرامش و فعال بودن شما (بیدار بودن یا غلط زدن در رختخواب) هنگام خواب عمیق مورد استفاده قرار می‌گیرد که اپل با استفاده از الگوریتم‌های منحصر به فرد خود هوشیاری و بی‌هوشی شما را به راحتی تشخیص می‌دهد.

اپل واچ
علاوه بر آن از شما خواسته می‌شود که یک حالت ایده‌آل برای خواب خود ایجاد کنید که این حالت ایده‌آل می‌تواند شامل یادآوری‌هایی در مورد زمان خوابیدن باشد و یا به شما امکان می‌دهد که با یک موسیقی آرامش بخش، نورهای کم و یا باز کردن یک برنامه مراقبه، فضا را با کیفیت بسیار بالا برای خوابی راحت و عمیق مهیا کنید. همچنین این برنامه می‌تواند به منظور جلوگیری از بیدار شدن شما به حالت “مزاحم نشوید” سوییچ شود و نور صفحه نمایش را نیز به طور قابل توجهی به حداقل برساند. اما به طور کلی صبح‌ها آهنگ‌ها یا نواهایی برای بیدار شدن شما از خواب، پخش می‌شوند که شما می‌توانید با یک نگاه به مچ دست خود خلاصه‌ای از زمان خواب، وضعیت باتری و وضعیت آب و هوا را مشاهده کنید.

آیا Apple Watch باتری کافی برای ردیابی خواب دارد؟

جالب است بدانید عمر باتری دستگاه از جمله عواملی بوده که اپل در گذشته تمایلی به ارائه برنامه پایش خواب نداشته است. البته ناگفته نماند که اپل همچنان نیز برای ساعت‌های هوشمند خود از باتری 18 ساعته استفاده می‌کند که از ارائه اولین ساعت هوشمند تا به امروز هیچ‌گونه تغییری نکرده است. از این رو هرگونه اقدامی به منظور بهبود باتری توسط ویژگی‌هایی نظیر صفحه همیشه فعال Apple Watch 5 لغو شده است. برای اینکه مطمئن شوید شما باتری کافی برای پایش خواب شبانه دارید، اپل واچ باید حداقل 30 درصد شارژ داشته باشد. اگر فراموش کنید که دستگاه را به شارژ بزنید، ساعت به شما هشدار می‌دهد تا حتما قبل از خواب آن را شارژ کنید. به علاوه هنگامی که دستگاه به اندازه کافی شارژ شده باشد، مجددا به شما هشدار می‌دهد که آماده است در رختخواب به شما بپیوندد. به طور متوسط پایش خواب تقریبا حدود 20 درصد از باتری را مصرف می‌کند و بنابراین قطعا در میزان باتری بامداد صبح تاثیر می‌گذارد.

برنامه پایش خواب اپل واچ چه داده‌هایی را جمع‌آوری می‌کند؟

شما می‌توانید برنامه خواب، جدیدترین داده‌ها و خلاصه انسجام خواب خود را طی دو هفته اخیر در برنامه اختصاصی Sleep Watch در WatchOS مشاهده کنید. علاوه بر آن برنامه Health آیفون نیز اطلاعات بیشتری را به طور ویژه در اختیارتان قرار می‌دهد. از این رو وقتی برنامه را باز می‌کنید و وارد قسمت خواب می‌شوید، می‌توانید تمامی اطلاعات مربوط به خوابتان نظیر میانگین زمان سپری شده در رختخواب و مدت زمان خواب بیش از یک ماه را نیز ببینید.

ساعت اپل
همچنین می‌توانید برخی از موارد مهم مانند متغیر بودن ضربان قلب در خواب به مدت یک هفته را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهید. اهمیت دیدن این موارد، ضربان قلب در این مدت است که می‌تواند اطلاعات مهمی از بهبود بدنتان نسبت به روز قبل در اختیارتان قرار دهد و نشانه‌ای از سلامت یا ضعف بدنتان باشد. به طور کلی ضربان قلب به هنگام خواب می‌تواند بین 40 تا 100 تپش در دقیقه باشد که این عدد تحت تاثیر موارد بسیاری نظیر عادت‌های غذایی، ورزش کردن و… قرار دارد.

چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد که Apple Watch خواب را ردیابی می‌کند؟

شایان ذکر است که برنامه جدید Sleep اپل به کاربران این امکان را می‌دهد تا از آیفون نیز ردیابی را انجام دهند. به این صورت که این برنامه با توجه به زمان خواب تنظیم می‌شود و شما می‌توانید به راحتی پایش خواب را در برنامه Sleep از طریق تلفن نیز فعال نمایید. توجه داشته باشید که این فرایند همزمان صورت می‌گیرد و ردیابی خواب را در هرکدام (Apple Watch یا iPhone) که تنظیم کنید، باید به طور خودکار با دستگاه دیگر همگام سازی شود و Sleep را در زمان خواب برنامه‌ریزی شده فعال کنید. برای اطمینان از اینکه اپل واچ شما خواب را ضبط می‌کند، به دنبال برنامه Sleep در صفحه اصلی خود باشید. از آنجا می‌توانید ردیابی خواب را با اپل واچ فعال کنید که این داده‌ها را به برنامه Health آیفون منتقل می‌کند. اینجاست که می‌توانید یادآوری‌های شارژ را فعال کنید و حالت “مزاحم نشوید” را به طور خودکار در شب روشن کنید. البته اگر می‌خواهید که این حالت را به صورت دستی فعال کنید، به دنبال گزینه جدید “زمان خواب” در مرکز کنترل باشید.

سخن پایانی

در این مقاله از تکنولایف نحوه استفاده از پایش خواب اپل واچ را به طور کامل برایتان شرح دادیم. با توجه به مطالب فوق اگر حس می‌کنید که ردیاب سلامتی می‌تواند تاثیر بسزای در بهبود کیفیت زندگیتان داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم که حتما آن را مورد استفاده قرار دهید. در صورتی که تمایل دارید به اطلاعات بیشتری از سایر قابلیت‌های اپل واچ دست یابید، می‌توانید وارد سایت تکنولایف به نشانی https://www.technolife.ir/ شوید و مقاله‌های مدنظر را مورد بررسی قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید